Bahasa Perak

Dari Tolololpedia, ensiklopedia bebas berbahasa Indonesia.

Langsung ke: navigasi, cari

Bahasa Perak (oghang biase sebut Bahase Peghak, ade juge oghang sebut Bahase Peghok) ngeghupekan macam bahase daghipade bahase Melayu. Jeleh-jeleh bahase ni adenye kat negeghi Peghak, bukan di negeghi Kedah atau negeghi Selangor. Salah satu yang kheh daghipade bahase ni iyelah tak boleh cakap hughof "r", jadi deme kene ubah jadi hughof "gh". Entah pasai ape pulak jadi macam tu. Oghang Peghak memang lain daghipade biasenye, lidah deme tak leh begeto.

[sunting] Asai-usui bahase Peghak

Bahase Peghak sebenonye masih seghupe betui dengan bahase oghang Melayu yang duduk kat Riau, Indon, tapi memang daso oghang Malaysia nak ambik baghang daghi negeghi oghang, deme klaim juge bahase oghang Riau tu. Jadilah sekaghang bahase tu jadi milik Malaysia. Ade pule di Riau tu banyak tambang peghak, Malaysia klaim juge peghak tu, dan negeghi tu sekaghang namenye negeghi Peghak.

[sunting] Perbezean daghipade bahase Melayu

  • Segale hughof "r" diganti dengan hughof "gh", (macam bahase Peghancis lah) kecuali hughof r di akhio kate, diubah jadi "o". Misainye benar=benor, pikir=pikio
  • Akhioghan "a" jadi "e", macam bahase Melayu setando leh (saya=saye, kita=kite), tapi di bebeghape kampong hughof e tu dibace macam bahase oghang Betawi (mungkin deme pun nak klaim bahase oghang Betawi tu)
  • Akhioghan "s" jadi "ih", macam bahase oghang Minang (putus=putuih, atas=ataih, dibace ateh)
  • Akhioghan "l" jadi "i" (betul=betui, kapal=kapai)
  • Di bebeghape tempat, akhioghan "ak" jadi "ok" (banyak=banyok, Perak=Peghok)
  • Awaian "me-" jadi "nge-", macam bahase oghang Betawi dan bahase Jawe (mengambil=ngambik, mengekor=ngeko)

Daghi contoh-contoh di ateh, kite boleh simpuikan bahwesanye bahase Peghak ngeghupakan campughan-campughan bahase yang dah diklaim oleh Malaysie, contohnye bahase Betawi, bahase Jawe, bahase Riau, dan bahase Minang.

[sunting] Kate-kate kheh

Yang sebelah kighi ngeghupekan bahase Melayu setando, sebelah kanan bahase Peghak

  • Saya = teman, aku, awak
  • Kau / awak = mike, kome
  • Mereka = deme
  • Mari = moh
  • Ikut = ngeko
  • Makan = meghadak
  • Tidur = megholok
  • Urus = ketio
  • Lapar = kebulo
  • Telanjang = bolen
  • Panas = angat pijo
  • Gatal = ngelenyo

Selebehnye mike buleh caghi kat Google.

[sunting] Mestilah tengok

PBB (Persatuan Bahasa-Bahasa)
Sembarangan
Bahasa IndonesiaIndonesian ReversalAksara JawaAksara BugisAksara LampungCakak 𐤁Tranungﺑﺎﺣﺎﺳﺎ ﻣﻼﻳﻮالعربيةעבריתفارسی𐤃𐤓𐤉𐤌𐤟𐤊𐤍𐤏𐤍𐤉𐤌中文廣東話संस्कृतम्हिन्दी日本語한국어ภาษาไทยTiếng ViệtWikang TagalogEspañolFrançaisPortuguêsNederlandDeutschItalianoLatinumελληνικάBahasa Makedoniaрусский языкBahasa BatakBahaso MinangkabauWest Sumatra ReversalBaso PalembangBahasa LampungBasa SundaBasa PasaranBoso JowoBoso SuroboyoEast Java ReversalBahasa BaliBasa MangkasarakBasa UgiBahasa ManadoBahasa PapuaBahasa KoenoKecek KelateBahase PeghokBahasa GaulbAH4S4 jn6 kll1nBahasa PremanBahasa Tukul-TukulanPelet Dukun KedahBahasa OCBahasa MatematikaBahasa ThrthrBahasa DolanBahasa Taman LawangBahasana EquestriaAntonim-Sinonim Uwi Uwi !Bwah Bwah Bwah #?@=&!
Peralatan pribadi