Bahasa Kedah

Dari Tolololpedia, ensiklopedia bebas berbahasa Indonesia.

Langsung ke: navigasi, cari
4fcdd34b4 15609.JPG

Mazlan Ahmad alias Lan Pet Pet, anggota kumpulan lawak Senario yang tekenai dengan pelet Kedah dia

Bahasa Kedah (orang biasa sebut Pelet Kedah, dak tau awat orang sebut lagu ni, kot kot pasai orang Kedah senang belanja pellet ikan atah Jawa) ialah bahasa yang ditutuqkan kat negeri Kedah, Pulau Pinang, dan Peghelih. Orang Malaysia biasa sebut bahasa ni sebagai loghat Utara, pasai tiga negeri tu dok kat sebelah utara Malaysia. Mengkala hangpa semua tengok, cara baca bahasa ni agak serupa dengan bahasa Indon, pasai kalau bahasa Malaysia standard orang tukaq huruf "a" dengan "e", kalau loghat Kedah "a" tetap "a", serupa dengan bahasa Indonesia.

[sunting] Asai-usui pelet Kedah

Pelet Kedah aslinya ialah sebuah pelet atau mantra yang diciptakan bomoh Jawa nak bagi ikan-ikan nak makan. Biaq ikan-ikan tu nak makan pelet, bomoh tu cakap Jawa lagu ni : Kedah ndahar! yang ertinya Kena makan!. Akhiaqnya ikan-ikan tu makan pelet dan kata "Kedah" itu pun selalu diingat ikan-ikan tu, sampai kata "Kedah" itu masuk ke otak manusia yang makan ikan tu. Lepeh tu, pelet tu tadi diucapkan secara berulang oleh orang yang makan ikan-ikan tu. Jadilah orang tu becakap macam pelet yang depa makan tadi. Akhiaqnya terciptalah sebuah bahasa yang dinamakan "pelet Kedah".

[sunting] Peraturan

  • Akhiran "a" tetap jadi "a", dak lagu bahasa Malaysia ganti "a" jadi "e"
  • Akhiran "r" jadi "q" (ular=ulaq, pikir=pikiaq)
  • Akhiran "l" jadi "i" (betul=betui, kapal=kapai)
  • Akhiran "s" jadi "ih" (lepas=lepeh, putus=putuih)

[sunting] Beberapa kata pelet Kedah

JABATAN PENDIDIKAN OR DIDIK IKAN?01:51

JABATAN PENDIDIKAN OR DIDIK IKAN?

Pentas wayang kulit dalam pelet Kedah

  • Saya = saya, aku, cek
  • Kamu = awak, hang
  • Kalian = hangpa
  • Mereka = depa
  • Pergi = pi
  • Datang = mai
  • Sekarang = lani
  • Tunggu = sat
  • satgi = sebentar
  • sabaq = sabar
  • malaih = malas
  • Pulun = usaha
  • Pelaq = bodoh
  • Ayaq = Air
  • Ayaq Nyoq = Air Kelapa
  • Ayaq Acaq = Air Kotor
  • Cemuih = Bosan
  • Tinggal, duduk = dok
  • Basikal, sepeda = gerek
  • Macam ini = lagu ni
  • Macam itu = lagu tu
  • Ayo, mari = jom
  • Mengapa = awat
  • Pukul = tibai
  • Aniaya = naya
  • Juboq = punggung
  • Megheyan = gila tidak siuman

Selebihnya hang buleh cari kat Google

[sunting] Contoh lagu dalam pelet Kedah

Hang dok pi hang dok mai, lagu tu lagu mana
Pi sini pi sana, depa menghela sakan
Awatlah dok kalut megah condong ke barat
Mai kita pakat tarik ramai-ramai biaq ke timuq condongnya (tu kah?)

Cuba hangpa terka, lagu siapa tu???

[sunting] Jom hangpa tengok ni

PBB (Persatuan Bahasa-Bahasa)
Sembarangan.png
Bahasa IndonesiaBahasa Indonesia QayyumnesiaBahasa Indonesia Republik RioIndonesian ReversalAksara JawaAksara BugisAksara LampungCakak 𐤁Tranungﺑﺎﺣﺎﺳﺎ ﻣﻼﻳﻮالعربيةעבריתفارسی𐤃𐤓𐤉𐤌𐤟𐤊𐤍𐤏𐤍𐤉𐤌中文廣東話संस्कृतम्हिन्दी日本語한국어ภาษาไทยTiếng ViệtWikang TagalogEspañolFrançaisPortuguêsNederlandDeutschItalianoLatinumελληνικάBahasa Makedoniaрусский языкBahasa BatakBahaso MinangkabauWest Sumatra ReversalBaso PalembangBahasa LampungBasa SundaBasa PasaranBoso JowoBoso SuroboyoEast Java ReversalBahasa BaliBasa MangkasarakBasa UgiBaso Melayu JambiBahasa ManadoBahasa PapuaBahasa KoenoKecek KelateBahase PeghokBahasa GaulbAH4S4 jn6 kll1nBahasa PremanBahasa Tukul-TukulanPelet Dukun KedahBahasa OCBahasa MatematikaBahasa di JonggolBahasa ThrthrBahasa DolanBahasa Taman LawangBahasana EquestriaAntonim-Sinonim Uwi Uwi !Bwah Bwah Bwah #?@=&! Pikachu
Peralatan pribadi