Bahasa Kedah

Dari Tolololpedia, ensiklopedia bebas berbahasa Indonesia.

Langsung ke: navigasi, cari
4fcdd34b4 15609

Mazlan Ahmad alias Lan Pet Pet, anggota kumpulan lawak Senario yang tekenai dengan pelet Kedah dia

Bahasa Kedah (orang biasa sebut Pelet Kedah, dak tau awat orang sebut lagu ni, kot kot pasai orang Kedah senang belanja pellet ikan atah Jawa) ialah bahasa yang ditutuqkan kat negeri Kedah, Pulau Pinang, dan Peghelih. Orang Malaysia biasa sebut bahasa ni sebagai loghat Utara, pasai tiga negeri tu dok kat sebelah utara Malaysia. Mengkala hangpa semua tengok, cara baca bahasa ni agak serupa dengan bahasa Indon, pasai kalau bahasa Malaysia standard orang tukaq huruf "a" dengan "e", kalau loghat Kedah "a" tetap "a", serupa dengan bahasa Indonesia.

[sunting] Asai-usui pelet Kedah

Pelet Kedah aslinya ialah sebuah pelet atau mantra yang diciptakan bomoh Jawa nak bagi ikan-ikan nak makan. Biaq ikan-ikan tu nak makan pelet, bomoh tu cakap Jawa lagu ni : Kedah ndahar! yang ertinya Kena makan!. Akhiaqnya ikan-ikan tu makan pelet dan kata "Kedah" itu pun selalu diingat ikan-ikan tu, sampai kata "Kedah" itu masuk ke otak manusia yang makan ikan tu. Lepeh tu, pelet tu tadi diucapkan secara berulang oleh orang yang makan ikan-ikan tu. Jadilah orang tu becakap macam pelet yang depa makan tadi. Akhiaqnya terciptalah sebuah bahasa yang dinamakan "pelet Kedah".

[sunting] Peraturan

  • Akhiran "a" tetap jadi "a", dak lagu bahasa Malaysia ganti "a" jadi "e"
  • Akhiran "r" jadi "q" (ular=ulaq, pikir=pikiaq)
  • Akhiran "l" jadi "i" (betul=betui, kapal=kapai)
  • Akhiran "s" jadi "ih" (lepas=lepeh, putus=putuih)

[sunting] Beberapa kata pelet Kedah

JABATAN PENDIDIKAN OR DIDIK IKAN?01:51

JABATAN PENDIDIKAN OR DIDIK IKAN?

Pentas wayang kulit dalam pelet Kedah

  • Saya = saya, aku, cek
  • Kamu = awak, hang
  • Kalian = hangpa
  • Mereka = depa
  • Pergi = pi
  • Datang = mai
  • Sekarang = lani
  • Tunggu = sat
  • satgi = sebentar
  • sabaq = sabar
  • malaih = malas
  • Pulun = usaha
  • Pelaq = bodoh
  • Ayaq = Air
  • Ayaq Nyoq = Air Kelapa
  • Ayaq Acaq = Air Kotor
  • Cemuih = Bosan
  • Tinggal, duduk = dok
  • Basikal, sepeda = gerek
  • Macam ini = lagu ni
  • Macam itu = lagu tu
  • Ayo, mari = jom
  • Mengapa = awat
  • Pukul = tibai
  • Aniaya = naya
  • Juboq = punggung
  • Megheyan = gila tidak siuman

Selebihnya hang buleh cari kat Google

[sunting] Contoh lagu dalam pelet Kedah

Hang dok pi hang dok mai, lagu tu lagu mana
Pi sini pi sana, depa menghela sakan
Awatlah dok kalut megah condong ke barat
Mai kita pakat tarik ramai-ramai biaq ke timuq condongnya (tu kah?)

Cuba hangpa terka, lagu siapa tu???

pungkuk hang

Peralatan pribadi